مقالات دوچرخه سواری

آنچه راجب به جاینت باید بدانید

کمپانی دوچرخه سازی جاینت در سال 1972 توسط کینگ لیو و چند تن از دوستان خود افتتاح شد . کینگ لیو یک مهندس ژاپنی بود و برای پرورش مار ماهی در بندر تایچونگ ژاپن کارخانه ای تاسیس کرد که بر اثر طوفان شدید از بین رفت. وی سپس به همرا ه چند تن از دوستان خود حدودا مبلغ 100 هزار دلار جمع آوری کرده و کارخانه ای به نام جاینت تاسیس کرد . شرکت جاینت در ابتدا تاسیس خود دوچرخه ها را با نام تجاری نیشیکی تولید کرده و به شرکت West Coast Cycle که جزو اولین مشتریان او بود واگذار می کرد . در سال 1972 شرکت دوچرخه سازی آمریکایی شوین (Schwinn) که با افزایش تقاضا و محدودیت تولید رو به رو بود با دوچرخه سازان ژاپنی وارد مذاکره شد . شرکت دوچرخه سازی جاینت نیز از این موقعیت نهایت استفاده را کرد و اولین گام را برای تبدیل شدن به ابرقدرتمندترین کمپانی دوچرخه سازی جهان برداشت . کمپانی جاینت در این مقطع روز به روز درحال پیشرفت بود تا بلاخره در سال 1977 از اولین دوچرخه 10 سرعته خود رونمایی  کرد که بشدت شرکت شوین را تحت تاثیر خود قرار داد . در اوایل دهه 80 جاینت 100 هزار دوچرخه را برای شرکت شوین تولید کرد. طی اتفاقی غیر منتظره و عجیب کارکنان شرکت شوین تصمیم به اعتصاب جمعی گرفتند و دست از کار کشیدند. در همین مابین شرکت جاینت طی چند ماه 80 هزار دوچرخه برای شرکت شوین تولید کرد. شرکت شوین پس از اتمام اعتصاب کارمندان خود هیچگاه به زمان قبل باز نگشت و هیچ گونه رشد و پیشرفت در این شرکت دیده نشد و به همین دلیل وابستگی این شرکت به کارخانه جاینت بسیار بیشتر از قبل افزایش یافت. در سال 1982 شرکت جانت 130هزار دوچرخه برای شوین وارد آمریکا کرد. طراحی دوچرخه های وارد شده مدل BMX Schwinn Predators بود که اولین دوچرخه موفق از سری BMX بود. در پایان همین سال شرکت آمریکایی شوین تولیدات خود را در شیکاگو به صفر درصد رساند و کارخانه را تعطیل کرد و می توان گفت تقریبا بیش از پیش متکی به کارخانه جاینت شد. دوچرخه های جاینت عملا کمتر با نام تجاری جاینت دیده می شدند و این نام برای خریدار نهایی و دوچرخه سواران ناشناخته باقی مانده بود به همین علت تقاضای زیادی برای این دوچرخه باکیفیت وجود نداشت.

در ابتدا سال 1981 مدیر کمپانی آقای لو (LO) تصمیم به تبلیغ و گسترش این برند گرفت و در سال 1986 این دوچرخه را با نام واقعی خود روانه بازار اروپا کرد . این مجموعه یک سال قبل، از این اتفاق یعنی در سال 1985 طی تصمیمی میان مالکان دو شرکت، قرار شد از این پس دوچرخه های تولیدی با نام تجاری SCHWINN-GIANT وارد بازار گردند . این طرح تا آستانه تولید دوچرخه پیشرفت اما بی نتیجه و بی فایده باقی ماند و در نهایت در اواخر همان سال شرکت جاینت همانند شرکت شوین محبوبیت خاصی پیدا کرد . مالکان شرکت شوین که از این موضوع به خوبی آگاه بودند دست به اقدامی فریب کارانه و بستن یک قرار داد ما بین خود و شرکت China Bicycles (تاسيس شده در 1984) زد و این شرکت یک سوم سهام خود را به شرکت شوین داد . اما این اتفاق کمی دیرتر از زمان موعد انجام شد و شرکت جاینت قادر به تولید 1 میلیون دوچرخه در سال شده بود و به طور کامل در مقابل این شرکت کهنه کار قد علم کرد.

در سال 1991 شرکت جاینت توانسه بود 300.000 دوچرخه را با نام تجاری خود به فروش برساند. و پس از گذشت یک سال شرکت آمریکایی شوین ، ورشکستگی خود را علام نمود و به کار خود پایان داد .

کینگ لیو در مصاحبه ای با فوربز پیرامون این خبر گفت: ما هیچ زمان بدون شرکت شوین نمی توانستیم به این جایگاه برسیم. ما بسیاری از مفاهیم ابتدایی از قبیل کیفیت ، ارزش و احترام به مشتریان را از این شرکت آموختیم .

جاینت در اواسطه دهه 90 میلادی توانسته بود مبلغ 380 میلیون دلار  از فروش دوچرخه های خود درآمد بدست آورد و به بزرگ ترین تولید کننده دوچرخه در جهان شهرت پیدا کند.

 

پس از تشکیل تیم دوچرخه سواری جاینت و کسب مقام های مختلف ، در اواسط سال 1990 کم کم تقاضا برای خرید دوچرخه های سری BMX شدت یافت و در نتیجه این امر دوچرخه های کوهستان و حرفه ای کمتری به فروش رسید . بسیار از شرکت های آمریکایی با احساس خطر کردن از سوی شرکت های چینی ، کره ای و تایوانی یکی پس از دیگری کارخانه های خود را تعطیل کردند و به مراکزی در مکزیک و آسیا گریختند .

جاینت نیز در پایان بازار رقابتی قرن بیستم تمام تلاش خود را به کار گرفت تا همچنان مانند گذشته در صدر اخبار قرار بگیرد که در این بخش هزینه های بسیاری متحمل شد؛ از قبیل هزینه های ملییون دلاری در بخش توسعه و فناوری، عقد قرار دادهایی با شرکت فرانسوی خودروسازی رنو و شرکت آمریکایی Eddie Bauer برای تولید محصولاتی مشترک و همچنین تاسیس مراکز تولیدی جدید در هلند.

روند رشد و پیشرفت شرکت دوچرخه سازی جاینت در سالیان نزدیک بسیار سریع و حرفه ای دنبال شد و روز به روز بر عوامل موفقیت آن ها افزوده شده و به کسب مقام های بین المللی و جهانی دست یافت .

کسب مقام قهرمانی در تور توردوفرانس نیز توانست سهم بسیار بالایی را در تغییر نگرش جهانیان راجعبه این برند دانست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *